Akit
a legtöbben Gojmaként ismernek
Mindenki
Gojmaként emlékszik Kovács Antalra, aki sokak szerint az utolsó autentikus
cigány hangok egyike volt. 2005-ben hunyt el, de dalai, egyedi hangja és
tánctudása örökké fent marad. Az unokája, Kovács Antal Máté mesél nagyapjáról,
a kezdetekről és az örökségről, amit hátra hagyott.
Kereskedő családból származom,
egy véletlennek köszönhetően fordultunk a zene felé. Budapesten, a tizenötödik
kerületben a 80-as években indult egy klub, Zsigó Jenő vezetésével. Iskola után
itt gyülekeztek a fiatalok, akik különböző foglalkozásokon vehettek részt. Nyáron
táborokat is szerveztek a gyerekeknek, ahol lehetőségük volt jobban megismerni
egymást és életre szóló barátságokat kötni.
Ezekből a klubokból és
táborokból jött létre az Ando Drom zenekar. Az apukám Kovács Antal ekkor 10-11
éves lehetett. Táncosként került a zenekarba. Ám a próbákra nem engedték el
egyedül, a nagymamám nagyon féltette őt, ezért gyakran Gojma kísérte el. A
koncertek előtt mindig voltak közös zenélgetések, a nagyapámat, már akkor
mindenki ismerte, hiszen híres volt tánctudásáról. Már Gojma apja is egy nagyon
híres táncos volt a cigányok között. Egy alkalommal a hangulat hevében ő is
táncra perdült, ami sokaknak nagyon megtetszett. Addig - addig győzködték, hogy
táncoljon és ő is lépjen fel a színpadon, hogy a végén bekerült a zenekarba.
A később híressé vált Ando Dromban
alapító tag volt az apukám, a nagyapám később csatlakozott a zenekarhoz. Nagyon
sokat jártak együtt zenélni. 1998-ban hárman kiálltak a zenekarból és édesapám
vezetésével megalapították a Romano Dromot. Gojma ekkor már táncosként és
énekesként is nagyon elismert előadóművésznek számított. A tánca egyedi volt,
nagyon gyorsan táncolt. Volt egy csapás sorozat, amit ő csinált először, és
amit később róla neveztek el gojma-csapásnak. Sokan „rugólábúnak” becézték,
mert tánc közben sem a lábát, sem pedig a kezeit nem lehetett látni tánca
gyorsaságától.
A nagyapám imádta az életet,
szeretett élni, társaságban lenni, központi személyiség volt. Mindenkivel
megtalálta a közös hangot. Úgy élte az életét, hogy bárhova ment, mindenki
ismerte őt, és felnéztek rá tehetsége, embersége miatt.
Számomra igazi példakép. Büszke
vagyok arra, hogy az unokája lehetek. Sokan mondják, hogy csak az hal meg, akit
elfelejtenek, de az ő neve mai napig él. Ha rá gondolok két kedves emlék jut
eszembe róla. Az egyik a testvéremhez, Krisztiánhoz köthető. Amikor még nagyon
kicsi volt, gyakran előfordult, hogy pápó -ahogy én szólítottam Gojmát- altatta
el: „Országszerte kidobolták, hogy a Krisztián megnősült már.” Ezt a kis kedves
dalt énekelgette neki, miközben a vállára fektette, ringatta és sétálgatott a
lakásban, mindaddig amíg el nem aludt.
A másik történetet soha nem
fogom elfelejteni. Egy délután elmentünk venni nekem egy focilabdát a piacra.
Megvettük és el is indultunk a helyi játszótérre. Gondoltam egyet és
cigánykerekezni akartam, de nem ment. Ő meg akarta mutatni, hogy hogyan kell,
de neki sem ment jobban. Bukfencezni kezdett egy bukfenc, két bukfenc, három
bukfenc...pfff és egyszercsak nekibukfencezett egy fának. A haja előre lógott,
rám nézett, hátradobta és azt mondta: most már mehetünk haza.
Hogy miért pápó az én hősöm?
Ha ő nem lett volna, ma én sem állhatnék a színpadon. A zene szeretetét és a
szakma iránti alázatot tőle és az édesapámtól tanultam. A színpadon élni kell,
a koncert ideje alatt, megszűnik a külvilág és csak a zene, a közönség és a
zenekar létezik.
Amikor meghalt, nagyon sokan
megemlékeztek róla. Az ő halálával nem csak egy ember halt meg, hanem egy zenei
korszak is lezárult. A hangszíne még autentikus volt, de a körülötte lévő zene
fuzionált, meghangszerelt lett. A halálakor azt mondták, hogy a cigány zene egy
meghatározó képviselője és egy ősi cigány hang egyszerre távozott. Ő volt az
utolsó autentikus cigány énekes, aki már tudatosan állt színpadra! Amikor
énekelt hallani lehetett azt a fékezhetetlen és utánozhatatlan ősi hangot.
A Romano Dromot apa és fia
alapították meg, az interjúk során gyakori kérdésként merült fel, hogy ki az
apa és ki a fiú a zenekarban? A halála előtt 1-2 évvel kerültem be a zenekarba.
A halála után is előkerült ez a kérdés. Az első ilyen alkalommal, édesapám vett
egy nagy levegőt, rövid csend után azt mondta: „voltam a fiú és én lettem az
apa”.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése